Teemo Experience Design

Mitä on kokemusmuotoilu ja kuinka yrityksesi voi hyötyä siitä?

Kokemusmuotoilu tuo tuotteiden, palveluiden ja prosessien kehityksen uudelle aikakaudelle. Kokemusmuotoilussa haasteet ratkaistaan aina loppukäyttäjän näkökulmasta ja kokemusmuotoilun prosessi auttaa yrityksiä ymmärtämään loppukäyttäjiään syvällisemmällä tasolla, oli loppukäyttäjä sitten asiakas tai työntekijä.

Mikä sitten tekee kokemusmuotoilusta niin erityistä? Mikä antaa kokemusmuotoilulle etulyöntiaseman muihin kehityksen metodeihin verrattuna? Kokemusmuotoilu ei perustu ainoastaan kvantitatiiviseen tai kvalitatiiviseen tutkimukseen, vaan myös loppukäyttäjien tutkimiseen syvällisellä tasolla. Se yhdistää loppukäyttäjien tarpeet yrityksen liiketoiminnan tavoitteisiin ja auttaa sitouttamaan loppukäyttäjät yritykseen.

Voiko loppukäyttäjien tunteisiin vedota, jos kaikki mitä heistä tiedät, on vain statistiikkaa ja dataa?

Tunteiden kytkös muistoihin on todistettu useampaan otteeseen ja mitä vahvempia tunteita loppukäyttäjä kokee käyttäessään palveluita, sitä syvempi muistijälki niistä jää. Eli mitä paremmin onnistut vaikuttamaan loppukäyttäjien tunteisiin, sitä todennäköisemmin he käyttävät palveluasi uudestaan.

Kokemusmuotoilu voi myös auttaa yritystäsi ratkomaan ongelmia, kun ongelmakohdasta ei ole tarkkaa tietoa. Design Thinking- metodin avulla ongelmakohdat voidaan löytää ja ratkaista tehokkaasti, luovasti ja lyhyellä aikavälillä. Metodin keskeisiä kulmakiviä on ensin tehtävä loppukäyttäjätutkimus, jonka jälkeen ongelmakohdat paikannetaan loppukäyttäjien näkökulmasta.

Miksi yrityksesi kannattaisi hyödyntää kokemusmuotoilua?

Olemme astuneet aikakaudelle, jota voidaan kutsua ”asiakkaan aikakaudeksi”. Aikakaudelle, jossa fokus asiakkaaseen on tärkeämpää, kuin mitkään muut yrityksen strategiset välttämättömyydet. Kokemusmuotoilu tarjoaa työkalut ja puitteet, jotka mahdollistavat yritysten ymmärtää loppukäyttäjiään ja vaikuttamaan heihin merkittävällä tavalla – lopulta kasvattaen liikevoittoa, kustannussäästöjä sekä kilpailukykyä erottautumalla.

Tänä päivänä lähes jokaisen yrityksen tuotteet, palvelut ja työntekijäkokemus ovat vain muutaman klikkauksen päässä.

  • Kuluttajat voivat ostaa kaiken poistumatta kotoaan ja ainoa tapa kilpailla on tarjoamalla ensiluokkaisella palvelua ja laatua.
  • Työntekijäkokemukset ovat näkyvissä kaikille. Aloilla, joissa on kysyntää hyville työntekijöille, työntekijäkokemus ja työnantajakuva voivat olla ratkaiseva tekijä työnhakijalle.
  • Miten kuluttajat näkevät brändisi? Ovatko he yrityksesi faneja?
 

Internet on avannut oven loputtomalle määrälle tietoa ja lähes jokaisen yrityksen arvostelut ovat nykyään julkisia. BrightLocalin tutkimuksen mukaan jopa 91% 18-34 vuotiaista luottaa internetarvosteluihin yhtä paljon kuin henkilökohtaiseen suositukseen. Mistä nämä arvostelut kertovat? Asiakaskokemuksesta. Asiakkaalla on enemmän valtaa kuin koskaan ja tämä on syy miksi suuri osa yrityksistä tänään väittävät olevansa asiakaskeskeisiä. Asiakaskokemus kertoo yrityksestä paljon, ja sillä voi olla suuri vaikutus yritykseen, siksi tätä kuuluukin käyttää hyväkseen.

Hyödynnä kokemusmuotoilua

Kun yritykselläsi on unohtumaton asiakaskokemus, asiakkaasi haluavat ostaa tuotteitasi ja käyttää palvelujasi yhä uudestaan ja uudestaan. Tyytyväiset asiakkaat levittävät oma-aloitteisesti tietoa yrityksestä ja kirjoittavat hyviä arvosteluita.

Kun yritykselläsi on ylivertainen työnantajakuva, pystyt pitämään kiinni parhaista työntekijöistäsi, sekä muut alan parhaat työntekijät haluavat työskennellä yrityksessäsi.

Kun yritykselläsi on houkutteleva brändikokemus, yrityksen sosiaalinen media kerää seuraajia, ihmiset haluavat olla tekemisissä brändisi kanssa ja toimia yrityksesi brändilähettiläinä.

Kokemusmuotoilun kolme ulottuvuutta ovat:  asiakaskokemus, työntekijäkokemus ja brändikokemus.

Vaikka projekteissa usein keskitytään vain yhteen aspektiin, ovat kaikki kolme kokemusmuotoilun ulottuvuutta usein kytköksissä toisiinsa.

Joten voit kysyä itseltäsi, ”yrityskokemuksemme olla vieläkin parempi?”. Jos vastaus oli kyllä, olet kokemusmuotoilun tarpeessa.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Share this:

Like this:

Like Loading...
Join our newsletter and get 20% discount
Promotion nulla vitae elit libero a pharetra augue
%d bloggers like this: