Teemo Experience Design

Empatian käyttäminen asiakasymmäryksessä

 

Empatiasta ei yleensä puhuta yritysympäristössä, mutta siitä pitäisi. Käyttämällä empatiaa voit ymmärtää asiakkaasi näkökulman ja nähdä yrityksesi palvelut ja tuotteet asiakkaan silmin. Empatian käyttäminen osana asiakasymmärrystä antaa sinulle oivalluksia siitä mitä he pitävät tuotteessasi tai palvelussasi, mistä he eivät pidä ja mitä he toivovat. Kun käytät empatiaa yrityskehityksessä, pidät yrityslupauksesi asiakaskeskeisyydestäsi.

Asiakkaan ymmärrys ja tämän kautta kehittäminen johtaa parempiin suorituksiin sekä kasvattaa asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta. Jos käytät empatiaa yritystoimintasi parantamiseen sinulla on salainen ase asiakkaittesi ennakoimiseen sekä heidän odotustensa ylittämiseen.

Käyttämällä empatiaa keräät kriittistä dataa joka auttaa sinua innovoimaan ja pysymään askelta edellä jotta voit yltää tarvitsemiisi hyötyihin.

Miten empatisoit asiakkaidesi kanssa? Tapoja on monia, mutta alla löydät kolme hyvää tapaa joilla voit ymmärtää asiakkaitasi paremmin.

1. Tarkkaile ja eläydy

Tarkkaile miten asiakkaat ottavat tuotteen tai palvelun vastaan. Miten he näkevät sen, minkälaisia tunteita se  herättää ja miten he käyttävät sitä. Käyttävätkö he tuotetta tai palvelua suunnitellulla tavalla vai reagoivatko he odottamattomasti? Mitä he ajattelevat?

Eläydy asiakaan tunteisiin ja ajatuksiin ja siihen miten he fyysisesti reagoivat tuotteeseen tai palveluun ja miten he vastaanottavat sen henkisesti.

2. Luo profiileja ja empatiakarttoja

Asiakasprofiilit ja empatiakartat auttavat sinua tulkitsemaan löydöksiä ja keskittymään ongelmakohtiin.

3. Ole yhteydessä asiakkaisiin ja kuuntele palautetta

Asiakkaan kuunteleminen antaa tärkeää tietoa yrityksellesi palveluiden kehittämiseksi. Ole säännöllisesti yhteydessä asiakkaisiin ja kuuntele heitä. Käyttämällä empatiaa kommunikoidessasi asiakkaan kanssa voit kääntää vaikeatkin tilanteet positiivisiksi.

Share this:

Like this:

Like Loading...
Join our newsletter and get 20% discount
Promotion nulla vitae elit libero a pharetra augue
%d bloggers like this: